Wymagane dokumenty
Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego.
1. Pisemny wniosek winien zawierać: dane wnioskodawcy tj. imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz ewentualnie numer telefonu kontaktowego, imię i nazwisko osoby, której dotyczy akt (w przypadku zamawiania odpisu aktu urodzenia - nazwisko rodowe), datę zdarzenia, które akt potwierdza oraz miejsce zdarzenia (nazwę miejscowości, z ewentualnym wskazaniem gminy czy województwa). We wniosku należy również wskazać cel wydania dokumentu. Wniosek należy podpisać.
2. Osoba składająca wniosek winna wylegitymować się dokumentem tożsamości tj. dowodem osobistym lub paszportem.
Miejsce złożenia dokumentów
1. Wnioski dotyczące wydania odpisów aktów urodzenia, małżeństwa, zgonu należy składać w Urzędzie Stanu Cywilnego , pokój 12, parter , ul. Zachęta 57 , 26-650 Przytyk , tel. 48 618 00 95
2. Wniosek można złożyć drogą elektroniczną – dla osób posiadających profil zaufany na platformie EPUAP lub bezpieczny podpis elektroniczny oraz przez e-Doręczenia.
Termin i sposób załatwienia
1. Wydanie odpisu aktu stanu cywilnego z ksiąg przechowywanych w tutejszym urzędzie następuje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie do 7 dni od daty złożenia wniosku.
2. Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego został złożony do kierownika urzędu stanu cywilnego, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego, wniosek przekazywany jest do właściwego kierownika urzędu stanu cywilnego w terminie 1 dnia roboczego od dnia złożenia wniosku. Kierownik, któremu przekazano wniosek, sporządza odpis w terminie nie dłuższym niż 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
3. Odpis aktu stanu cywilnego może być wydany: osobie, której dotyczy, jej wstępnym, zstępnym, rodzeństwu, małżonkowi lub osobie, która wykaże interes prawny oraz uprawnionym instytucjom
Opłaty
- odpis skrócony - 22 zł
- wielojęzyczny odpis skrócony - 22 zł
- odpis zupełny - 33 zł
- pełnomocnictwo - 17 zł, chyba że istnieje podstawa do zwolnienia dokumentu z opłaty skarbowej tj. jeśli pełnomocnictwa udzielono małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu.
Opłatę można uiścić kartą lub blikiem w pokoju 27 lub przelewem na konto:
Urząd Miejski w Przytyku
BSRz Radom O/Przytyk
Podstawa prawna
- Art. 44 i 45 oraz 130 ust. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tj. Dz. U. 2025 poz. 594)),
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tj. Dz.U 2023 poz. 2111)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz.U. 2024 poz. 572)
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 187, poz. 1330),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 208, poz. 1375),
- Konwencja Nr 16 sporządzona w Wiedniu dnia 08 września 1976 r. dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego (Dz. U. z 2004 roku Nr 166 poz. 1735).
Wniosek do pobrania poniżej:















